Ponuka elektromagnetických ventilov na trhu je naozaj bohatá a pestrá. Jednotlivé modely sa líšia médiom, pre ktoré sú určené, jeho teplotou a tlakom, typom a veľkosťou pripojenia, funkciami, ovládaním alebo napájaním. V tomto článku sa podrobnejšie pozrieme na elektromagnetické ventily určené pre napätie 24 V.
Všeobecne povedané, elektromagnetické ventily slúžia na reguláciu prietoku plynných a kvapalných médií potrubím. Podľa typu ich možno využiť na uzatváranie, otváranie, miešanie alebo rozdeľovanie tokov do jednotlivých okruhov. Ak sa ventil používa na pitnú vodu, musí mať príslušnú certifikáciu.
Elektrický ventil obsahuje cievku (solenoid), ktorá pod napätím generuje magnetické pole a pohybuje piestom ventilu.
V prípade systému NC (normally closed) je ventil bez napätia uzavretý, pod napätím otvorený.
V prípade systému NO (normally open) je ventil bez napätia otvorený, pod napätím uzavretý.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že elektromagnetické ventily potrebujú na svoju funkciu elektrickú energiu. Rovnako ako pri všetkých elektrospotrebičoch, aj pri elektromagnetických ventiloch je pritom nevyhnutné zohľadniť napätie elektrickej siete. Napätie môže byť:
12 V: Je najbežnejšie v osobných automobiloch, ale používa sa aj pre zásuvky napríklad v kúpeľniach. Takto nízke napätie je totiž bezpečné a v podstate nehrozí úraz elektrickým prúdom.
24 V: Je najbežnejšie v nákladných vozidlách, autobusoch a pod.
110 V: Je najčastejšie v prípade bežnej elektrickej siete v štátoch Severnej a Južnej Ameriky. Na Slovensku sa toto napätie používalo v minulosti, posledné siete s napätím 110 V boli modernizované na vyššie napätie na prelome tisícročia.
230 V: Je v súčasnosti najčastejšie napätie bežnej elektrickej siete vo väčšine sveta, s výnimkou Severnej a Južnej Ameriky.
S rastúcim napätím elektrickej siete sa znižuje prúdové zaťaženie vodičov, vďaka čomu je sieť efektívnejšia, ekonomickejšia a zvládne oveľa väčší odber energie.
Elektromagnetické ventily s napätím 24 V nájdu využitie najmä vo veľkých vozidlách, teda v autobusoch a nákladných automobiloch. Môžete sa s nimi stretnúť:
v motoroch vozidiel, kde slúžia najmä na reguláciu prívodu oleja do motora,
v prevodovke,
ale tiež napríklad vo vzduchových klaksónoch a v ďalšom príslušenstve.
Elektromagnetické ventily 12 V majú podobné využitie ako tie určené pre napätie 24 V, avšak v osobných automobiloch.
V našej ponuke nájdete elektro ventily vhodné do siete 24 V, a to ako pre striedavý, tak jednosmerný prúd. Najkvalitnejšie modely elektromagnetických ventilov vyrábajú značky TORK, Danfoss a Peveko.
Príkladom elektromagnetického ventilu so širokým využitím je Danfoss EV220B DN 15. V tomto ventile možno meniť cievky, a tým dosiahnuť požadované napätie aj krytie. Systém clip-on zabezpečuje jednoduchú a rýchlu výmenu cievky bez použitia náradia. Medzi vhodné médiá patrí voda, olej, para, stlačený vzduch aj plyn. Teplota média pritom môže dosahovať až 90 °C a tlak 16 bar.
Tento ventil disponuje vnútorným závitom o veľkosti ½”, čo je jeden z najuniverzálnejších typov pripojenia. Keďže ide o dvojcestný typ, je vhodný do uzavretých okruhov, kde môže otvárať a uzatvárať prietok kvapaliny alebo plynu. Kvalitné mosadzné telo ventilu je zárukou dlhej životnosti aj pri náročných podmienkach prevádzky (agresívne médiá a pod.).
Solenoidový ventil Danfoss.
Okrem značky Danfoss je zárukou najvyššej kvality aj výrobca TORK. Jeho nerezový ventil T-GP104 DN 20 je vhodný na vodu, a to vrátane pitnej, keďže spĺňa príslušnú certifikáciu NSF/ANSI 61. Ďalšími vhodnými médiami sú vzduch, neutrálne plyny a minerálne oleje. Cievky, a teda aj napätie, možno meniť.
Vďaka nerezovému prevedeniu vnútorných častí a krytiu IP 65 sa tento elektromagnetický ventil vyznačuje dlhou životnosťou a vysokou odolnosťou proti vplyvom rôznych médií. Bez problémov odolá teplotám kvapalín či pary až 130 °C. Pripája sa vnútorným závitom o veľkosti DN 20 (v ponuke nájdete aj ďalšie veľkosti pripojenia).
Najčastejšou príčinou porúch elektroventilov sú mechanické nečistoty, ktoré sa usadzujú najmä na tesnení. Tým dochádza k netesnostiam, takže ventil môže prepúšťať kvapalinu či plyn aj v prípade uzavretia. Pri väčšom znečistení dochádza k zadretiu piestu.
Všetky solenoidové ventily by sa preto mali používať s mechanickými filtrami, ktoré zabránia vniknutiu pevných nečistôt do tela ventilu. Filtre sa inštalujú na potrubie vždy pred ventil. Ak filter nepoužívate, je nutné membránu aj telo ventilu pravidelne čistiť.